wpis zdjęcie
Apartamenty na wynajem

Rozmowa z Panią Martą Kostyrą. Specjalistą i doradcą ds. inwestycji apartamentów pod wynajem. Kilka słów o trendach, biznesie i rozwoju sieci turystycznej w pasie nadmorskim.

k: Pani Marto, z naszych obserwacji wynika, że wciąż rośnie liczba chętnych, by zainwestować w apartamenty wypoczynkowe. Czy to nadal dobra inwestycja w pasie nadmorskim?
 
 
m: Oczywiście. Wszystko zależy od parametrów poszczególnych projektów. Rynek obecnie bardzo dojrzał i mamy do czynienia z kilkoma segmentami oraz wciąż dużą podażą. Dla osoby, która nie śledzi na bieżąco trendów, podjęcie decyzji i oszacowanie zysków, może być niezwykle trudne. Dlatego, tak ważny jest wybór profesjonalnych partnerów. 
 
Przykładowo, współpracujemy z deweloperem #mrdom z Gdyni sprzedającym obecnie mieszkania w samym sercu Pucka czy Wyspy Sobieszewskiej. Większość mieszkań nabywają osoby z centrum Polski. Traktując to jako inwestycje. Z jednej strony chcą mieć bazę wypadową dla rodziny nad morze, z drugiej zaś chcą czerpać z wynajmu zyski. Dlatego dla potencjalnego klienta ważne jest, aby te dwie firmy ze sobą współpracowały i uzupełniały się w doświadczeniach oraz wiedzy zdobytej na lokalnym rynku. Budynki czy apartamenty pod turystykę troszkę inaczej powinny być zaprojektowane niż zwykłe lokale mieszkalne. Często są to detale, ale mają duży wpływ na atrakcyjność lokalu.
 
k: Komu powierzyć naszą inwestycję?
 
m: Oprócz bieżącej obsługi apartamentu firma zarządzająca ustala najbardziej efektywne ceny w oparciu o historyczne dane. Dodatkowo, jeśli będzie tego wymagała sytuacja, nasz lokal znajdzie się w ofercie partnerów i serwisów rezerwacyjnych takich jak Booking.com. Trzeba jednak pamiętać, że usługi takich serwisów są dość kosztowne i ostatecznie pomniejszają zyski właścicieli. Odpowiedni dobór narzędzi rezerwacyjnych oznacza więc znaczącą różnicę w rentowności naszego apartamentu. Na koniec możemy doradzić w zakresie wyposażenia lokalu, co trzeba po pewnym czasie zmienić czy odnowić, aby skutecznie czerpać zyski z inwestycji. Często bywa, że właściciele robią wystrój pod siebie. Dla wysublimowanego gustu turysty z Warszawy czy Krakowa, może się okazać staroświecki czy tandetny. Bywa, że apartament w dobrej lokalizacji nie cieszy się dużym zainteresowaniem.
 
k: Jakie czynniki decydują o sukcesie?
 
m: W przypadku nieruchomości wypoczynkowych nadal niezmiennie najistotniejsza jest lokalizacja. Takie miejscowości jak Świnoujście, Puck czy Półwysep Helski to od lat gwarancja ponadprzeciętnego obłożenia apartamentu w wysokim sezonie. By osiągnąć zadowalające zwroty z inwestycji trzeba zadbać o wiele rzeczy, o których początkujący właściciel na tym rynku może zapomnieć. Co ciekawe, nawet nieznaczne zmiany, takie jak wprowadzenie leżaków czy trampoliny w ogródku, mogą zdecydować o zwiększeniu obłożenia apartamentu, w porównaniu z takim samym lokalem w danej lokalizacji. Ostatnia inwestycja firmy #mrdom posiada tarasy i balkony. To z punktu wiedzenia gościa jest bardzo ważne. Turyści, chcą celebrować chwile i często jedzą na nich śniadania, opalają się czy odpoczywają z książką w rękach. Doświadczenie, które Sun & Snow zdobywało latami, teraz jest wykorzystywane z korzyścią dla developerów oraz właścicieli, którzy zdecydowali się na taką współpracę.
 
 
k: Jak zmienił się rynek nieruchomości wypoczynkowych w ostatnim czasie i co to oznacza dla właścicieli?
 
Najniższa cena ma coraz rzadziej decydujący wpływ na wybór apartamentu na rodzinne wakacje. Liczy się standard i komfort. Pomimo większych cen, apartamenty w wyższym standardzie osiągają lepsze wyniki finansowe i są częściej rezerwowane niż te tańsze – urządzone gorzej i taniej. Coraz większe znaczenie ma wykończenie i ciekawa aranżacja. Pole do kreatywności tu mają architekci wnętrz. Dzięki temu  apartament może się wyróżnić na tle innych inwestycji. Ważne by właściciele od samego początku wiedzieli, jak ma być pozycjonowany dany apartament i na jakie wpływy mogą liczyć. Dzięki danym gromadzonym i analizowanym przez nas takie wyliczenia są wiarygodne i można na ich podstawie efektywnie planować inwestycję. Nie sądzę, aby w tym czy przyszłym wysokim sezonie miało się coś zmienić. A nawet zauważam nowego klienta, który przyjeżdża nad morze po za sezonem. Odnajdując tu ciszę i spokój.
 
Rozmowę z Martą Kostyrą z firmy Sun&Snow przeprowadził Krzysztof Witecki